Store bøder til virksomheder for salg af ulovlige ansigtsmasker under pandemien

Under corona-pandemien har der været stor efterspørgsel på ansigtsmasker og andre værnemidler i kampen mod covid-19. Men kun 15% af de kontrollerede havde helt styr på kravene. Nu er der faldet høje bøder for salg af ulovlige værnemidler.

Det er Sikkerhedsstyrelsen, som varetager opgaven som kontrolmyndighed på området for personlige værnemidler. Som led i denne kontrolopgave foretog Sikkerhedsstyrelsen i 2020 og 2021 267 kontroller af blandt andet ansigtsmasker og visirer på hjemmesider samt i fysiske butikker. Under kontrollen fandt styrelsen 93 overtrædelser, hvor flere produkter havde mangelfuld mærkning samt manglende dokumentation af testcertifikater. Derfor politianmeldte Sikkerhedsstyrelsen sidste år 32 erhvervsdrivende, for at have bragt ulovlige personlige værnemidler på det danske marked. Nu er der faldet bøder i to sager:

-Det skal ikke kunne betale sig at springe over, hvor gærdet er lavest og sælge ansigtsmasker eller andre personlige værnemidler uden at kunne dokumentere deres virkning eller sikkerhed. Forbrugerne skal kunne have tillid til, at de produkter, som de køber for at beskytte sig selv eller andre mod covid-19 er i orden, siger Stine Pedersen, juridisk chef i Sikkerhedsstyrelsen.

Pandemien som skærpende omstændighed

De to vedtagne bøder lød på henholdsvis 50.000 kroner og 75.000 kroner. Det kan for nogle lyde som høje beløb for manglende mærkning, dansk brugsanvisning og testcertifikat. Men bødernes størrelse skal ifølge Sikkerhedsstyrelsen ses i lyset af den samfundskritiske situation, som Danmark befandt sig i under tidspunktet for kontrolindsatsen:

-I nogle bødeindstillinger har vi inddraget konteksten af pandemien som en skærpende omstændighed. At udnytte en samfundskritisk sygdom for egen økonomisk vinding, bør ikke gå ubemærket hen. Det er klart, at vi også fremover vil skærpe vores kontrol over for bestemte produktgrupper, hvis der pludselig opstår en stor efterspørgsel. Det kan resultere i en masse nye spillere på markedet, der ikke har gjort sig den ulejlighed at sætte sig ind i gældende regler og krav, siger Stine Pedersen.