Salget af næsespray mod forkølelse boomer. Der er risiko for afhængighed af at bruge næsespray.
Apotekerforeningen er bekymret for at det stigende forbrug af de populære spray.
Forbruget herhjemme er steget med over 45 pct. fra 2013 til 2019. Sidste år var det samlede forbrug på 3,6 mio. pakninger, hvilket svarer til 45,8 mio. døgndoser eller godt 260 mio. ’pust’ i voksenstyrke.
Detailhandlen har taget en stigende andel af salget. 7 ud af 10 flasker næsespray sælges nu fra supermarkeder, kiosker, tankstationer m.m. Væksten i detailhandlen er på godt 62 pct. siden 2013, mens væksten på apotekerne i samme periode har været på knap 17 pct.
Formand for Danmarks Apotekerforening Anne Kahns er bekymret for, om det stigende forbrug skyldes en kombination af den lette tilgængelighed og en stigende afhængighed blandt danskerne:
-Vi kan ikke finde en årsag til det stigende forbrug, ud over at næsespray er blevet lettere at få fat i. Det er selvfølgelig godt, hvis flere bliver hjulpet af med gener som tilstoppet og ’tæt’ næse, når de er forkølede. Men vores bekymring er, at flere simpelthen er blevet afhængige.
Man skal nemlig ikke bruge næsespray mod forkølelse i mere end 10 dage, før det begynder at virke modsat. Næsens slimhinder bliver hævede og irritable, og næsen stopper til af den grund. Dermed er man inde i en ond spiral, hvor man er afhængig og ikke kan slippe næsesprayen igen.
Hver anden dansker opfatter ikke de mest solgte næsespray som lægemidler, og godt hver tredje af os ved ikke, hvor længe man maksimalt må bruge næsespray ad gangen, når man er forkølet. Det viser en undersøgelse, som YouGov udførte for Danmarks Apotekerforening for to år siden.
-Mange af os tænker simpelthen ikke på, at det er medicin, vi sprøjter op i næsen. Vi ved fra undersøgelser, at man let mister respekten for lægemidler, og at det bliver anset for at være en ufarlig forbrugsvare, når man kan købe dem samme sted som mælk og sukker, siger Anne Kahns.