Fremover vil Coop Damark skærpe kravene til øge andelen af ansvarlig soja i sine egne varemærker. Det sker for at bidrage til en bæredygtig produktion af soja.
Med en ny handlingsplan, som sætter krav til den soja som bruges i Coops produkter, ønsker virksomheden, der bl.a. står bag kæder som Kvickly, SuperBrugsen og Fakta, at bevæge sig mod en bæredygtig produktion af soja.
Handlingsplanen omfatter krav om, at både soja som ingrediens (direkte soja) og soja brugt som foder (indirekte soja) i alle Coops egne varemærker skal være enten 3. parts certificeret eller dens oprindelse skal være godkendt og geografisk verificeret af Coop Gruppen.
Kravet gælder for varer, hvor soja er den karakteristiske ingrediens, f.eks. sojasouce varer, der indeholder 5% eller mere soja som ingrediens.
Kravet gælder også varer, der indeholder mere end 50% animalske ingredienser, hvor soja er brugt som foder. Det gælder bl.a. indenfor majeri, æg, kød, fisk og skaldyr.
-Det er et vigtigt og stort skridt i retning mod en mere bæredygtig verden. Det sikrer, at den soja, som vi importerer i vores varer, er produceret ansvarligt og ikke bidrager til afskovning, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.
Coop er sammen med Dansk Initiativ for Etisk Handel en del af Dansk Alliance for Ansvarlig Soja, hvor andre virksomheder også fremlægger deres handlingsplaner for, hvordan de vil bidrage til, at Danmark kun importerer soja, der er produceret ansvarligt.
-Det er glædeligt, at andre aktører også gør en indsats, fordi det er vanskeligt at stå alene med, da der er tale om global produktion, siger Signe D. Frese.