En ny aftale baner vejen for, at landets kommuner får mulighed for at støtte opsætningen af ladestandere i områder, hvor markedet ikke selv kan løfte opgaven.
Med stigningen i salget af opladelige biler vokser også behovet for at kunne få bilerne ladet op. Derfor er et bredt flertal enige om en aftale, der skal give bedre vilkår for bilister, der skal lade op, øge konkurrencen mellem operatørerne af ladestandere, og giver kommunerne nye kort på hånden i den grønne omstilling.
Med aftalen er der lagt op til, at kommuner og regioner får mulighed for at medfinansiere ladestandere på deres egne arealer. Men de vil kun kunne gøre det der, hvor markedet ikke selv kan løfte opgaven. Det kan både være i dele af en by eller ude i landdistrikter. Kommunal medfinansiering bliver mulig inden for nogle klare rammer og gælder indtil videre frem til og med 2024.
Oplevelsen af at oplade elbiler skal minde mindre om nethandel, men mere om at handle på en tankstation. Med aftalen bliver der opsat klare rammer for betaling – f.eks. skal man kunne betale med almindelige betalingskort på lynlandere – og der skal være klar skiltning af pris i kr. pr. kilowatt og prisen, som skal betales for den samlede opladning ved ladestanderen. For ladestandere med lav effekt på under 50 kW kræves der ikke kortlæsere, hvis det er muligt at lade op gennem en roamingtjeneste.
Endelig vil aftalevilkår mellem myndigheder og operatører af ladestandere blive udformet med henblik på, at brugerne kan forvente rimelige og ikkediskriminerende priser, når de lader bilen op på offentlige arealer.
Bag aftalen står bestående af regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Lovforslaget bliver fremsat i denne folketingssamling og forventes at træde i kraft 1. april 2022.