Corona-epedemien gjorde, at danskerne i høj grad har holdt sommerferie herhjemme – det kan også ses på trafikken over Storebælt, der endte med trafikrekord.
I juli blev der både sat døgnrekord og månedsrekord på Storebæltsbroen. Således blev juli den største rejsemåned hidtil i broens historie. I alt kørte 1.293.594 køretøjer over bæltet, som svarer til en daglig gennemsnitstrafik på 41.729.
Til sammenligning var den gennemsnitlige døgntrafik for hele 2019 på 36.359. Rekorden slår også den tidligere månedsrekord fra august 2019 på 1.287.884 køretøjer.
Lørdag den 18. juli blev den travleste rejsedag på broen med børnefamilier i tætpakkede biler på vej til og fra sommerferie. 53.900 biler kørte over broen, og trafikken slog dermed den eksisterende døgnrekord med hele 962 biler.
Flest betalte med Bizz og nummerplade
I juli måned kom flest kunder igennem anlægget med automatisk betaling. Hele 75,2 pct. benyttede enten Bizz eller nummerplade, og det er en stigning på knap 10 pct. i forhold til juli sidste år. Særligt muligheden for at betale via nummerpladen har mange danskere benyttet sig af denne sommer. Ud af den samlede trafik i juli betalte knap 21 pct. med nummerplade, hvilket er en fordobling i forhold til sidste sommer.
Ifølge Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget, skyldes stigningen bl.a. muligheden for at man nemt kan tilmelde sin nummerplade og samtidig kan benytte de nye og hurtigere ekspresbaner, som blev taget i brug ved årsskiftet. I juli blev der oprettet 55.000 nummerpladeaftaler, godt 20.000 flere end i juli sidste år.
– Særligt lørdagene i juli har været travle, men heldigvis vælger flere og flere af vores kunder at få en Bizz eller nummerpladeaftale, som kan benyttes i vores nye og hurtigere ekspresbaner. Her skal man ikke ned i fart for at betale og kan køre gennem betalingsanlægget med op til 50 km/t. Så selvom vi har sat rekord i juli, har det ikke skabt trængsel i ekspresbanerne, fortæller Jens Kjær Nielsen.
I de mest travle perioder har der været kø i de blå kortbaner, da betalingen her tager længere tid, og man skal standse for at betale.
– Vi har fortsat en del kunder, som betaler med kort, og her kan vi desværre ikke undgå trængsel og ventetid, men målet er hele tiden at gøre det nemmere for vores kunder, og derfor opfordrer vi også til at betale automatisk for turen over broen. Så får man samtidig rabatten, slutter Jens Kjær Nielsen