Supermarkedskæden Irma stopper nu salget af hurtigt voksende kyllinger.
Det sker som en del af en samlet plan fra Irmas ejere, Coop.
-Irmas kunder er mere kvalitetsbevidste og er vant til, at Irma går forrest. Og selv om vi står i en tid, hvor der bliver mere og mere fokus på pris, så kommer vi kunderne i møde og stopper salget af de kyllinger, der har det korteste liv. Dermed skriver vi et nyt kapitel i en lang række af afgørende forbedringer af dyrevelfærden i Danmark, som Irma har stået for, siger kædedirektør i Irma, Jan Larsen.
Irma, der består af 67 supermarkeder -primært i Storkøbenhavn, stopper salget af de hurtigt voksende kyllinger pr. 1. maj i år.
Mærker kyllingerne
Fremover vil kyllingerne i alle Coops butikker blive mærket med enten ”Langsommere voksende” eller ”Hurtigt voksende.”
Samtidig har Coop besluttet at udfase de hurtigt voksende kyllinger i det faste sortiment fra 2025.
-Det er en naturlig fortsættelse af vores arbejde gennem mange år med at løfte dyrevelfærden i et tempo, hvor kunderne følger med. Derfor tager vi nu dette skridt, så man kan se direkte på pakken, om der er tale om en hurtigt eller langsommere voksende kylling, siger CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
Informationen vil være at finde på fersk kylling i Coops egne varemærker i alle Coops kæder i løbet af de kommende måneder.