Coronakrisen har ramt rejsebranchen og dermed også lufthavnene. I Billund Lufthavn har maj måned budt på en passagernedgang på 98,3 procent sammenlignet med sidste år. Man har også måttet ty til afskedigelser. Nu ser man frem til , at det vender langsomt.
2020 vil altid være et år, der forbindes med coronakrisen. Ikke kun i lufthavnen men i hele verden. I Billund Lufthavn har maj især været hård – minimal flytrafik og afskedigelser af medarbejdere. Den hårde beslutning om afskedigelser er truffet ud fra et optimistisk synspunkt om lufthavnens fremtid: Billund Lufthavn er og vil altid være kritisk infrastruktur, der danner global luftbro mellem Danmark og resten af verden.
– Den barske fyringsrunde, vi har været igennem her i maj, har været decideret forfærdelig. Men vi måtte handle rettidigt, og nu er vi på vej ind i en bedre tid, hvor vi skal leve op til den rolle Billund Lufthavn spiller i Danmark og dermed servicere de syv millioner rejsende, som vi forventer at have inden for de næste 20-25 år, siger Jan Hessellund, administrerende direktør i Billund Lufthavn og fortsætter:
– Vi er stadig optimistiske om fremtiden, selvom de nye rejsevejledninger, som regeringen præsenterede på fredagens pressemøde, stiller vores branche et svært sted. Det bliver en meget svær sommer, men heldigvis kan vi glæde os over, at DAT åbner deres rute til Bornholm, og Lufthansa åbner til Frankfurt i den kommende uge.
Høj luftfragtsaktivitet trods situationen
Fragten i Billund Lufthavn går beskedne 2,8 procenttilbage i maj i år kontra maj sidste år. Der er fortsat stor nedgang i godstransporten på lastbil, der kører ud til de store hubs i f.eks. København, Amsterdam, Frankfurt. Men den store tilbagegang bliver næsten udlignet med store, chartrede fragtfly, der eksempelvis flyver grise, æg og store mængder af værnemidler ind og ud af Danmark, hvor Billund Lufthavn igen viser sig som en nøglespiller i den globale tilgængelighed for importen og eksporten.
– Vi har de sidste par måneder, og i høj grad i maj, haft besøg af nogle af de største fly, som f.eks. 747 jumbojet og en stor russisk Antronov 124, der bl.a. har sikret forsyningskæden af værnemidler til den danske sundhedssektor, fortæller Jan Hessellund og afslutter:
– Vi har også i den forgangne måned haft besøg af tre B777’ere, der er fløjet af sted med lastrummet fyldt med avlsgrise til Kina. Så vi er meget stolte og tilfredse over, at vi næsten kan løfte tilbagegangen, der ses i fragten på passagerflyene fra de store hubs.