UNICEF: 168 millioner børn har ikke haft en eneste skoledag det seneste år

Ifølge netop offentliggjorte tal fra UNICEF har den globale corona-nedlukning betydet, at 168 millioner børns skole har været fuldstændig lukket i næsten et år og et ud af syv har misset mere end tre fjerdedele af deres fysiske undervisning. Det kan få enorme konsekvenser for verdens udvikling, fortæller generalsekretær i UNICEF Danmark.

-Når vi nu nærmer os et-års-markeringen for COVID-19-pandemien, er det vigtigt, vi bliver mindet om, hvilken katastrofal uddannelseskrise, sygdommen har ført med sig. Det er særligt verdens allermest udsatte børn, der betaler en kæmpe pris, og de holder ikke til det her et år mere.

Sådan siger generalsekretær i UNICEF Danmark, Karen Hækkerup, i forbindelse med, at UNICEF i dag har installeret 168 tomme borde og skoletasker foran FN’s hovedkontor i New York. Hvert bord repræsenterer svimlende en million børn, hvis skoler har været fuldstændig lukket i næsten et år.

Skolelukninger fratager ikke alene børn deres mulighed for at lære de basale færdigheder, de kræver, for at kunne skabe sig en bedre fremtid. Mange steder i verden sætter skolelukninger desuden børns helbred, sikkerhed og generelle velbefindende over styr.

Uden det måltid, mange børn tilbydes på deres skole, efterlades de i stedet sultne og fejlernærede. Uden daglig omgang med jævnaldrende og med reduceret bevægelsesfrihed er de i risiko for at få det dårligt både mentalt og fysisk. Uden det sikkerhedsnet, som skoler typisk udgør, er de mest sårbare børn i større risiko for at blive udsat for misbrug i hjemmet, ligesom unge piger er i større risiko for at blive gravide eller giftet bort i en alt for tidlig alder. Det fortæller generalsekretær i UNICEF Danmark:

-Det gælder for alle børn verden over, at skolen er det sted, de primært tilegner sig viden og desuden interagerer med deres jævnaldrende. Men rigtig mange steder i verden er skolen desuden garant for, at børn får noget at spise, at de bliver tilset af en læge, at de får tilbud om vacciner og lignende fundamentale ting, som flere millioner børn nu har været afskåret fra i næsten et helt år, siger Karen Hækkerup.

Antallet af børn, der står helt udenfor skolesystemet, forventes at vokse med 24 millioner. Det er et niveau, man ikke har set i årevis, og et sørgeligt tal UNICEF har kæmpet hårdt for at nedbringe.

Budskabet med installationen i New York, der har fået navnet Pandemiens Klasseværelse, er, at genåbning af skoler skal prioriteres – og det skal prioriteres at genåbne dem bedre, end de var før:

-Når børnene vender retur til skolen, skal de bruge ekstra støtte til at indhente den tabte læring, ligesom de skal have tilbud om psykosocial støtte. Fremover bør skolelukninger desuden, på trods af pandemiens alvor, i højere grad blive betragtet som en absolut nødløsning, når alle andre muligheder er afsøgt. Hvis børn står overfor et nyt år med lukkede skoler, får krisen et efterspil, der vil få konsekvenser for generationer langt ud i fremtiden og sætte mange års fremgang i udviklingslande over styr, afrunder Karen Hækkerup.